keyboard_arrow_right Dodajte ponudu
keyboard_arrow_right Prijavite se
keyboard_arrow_right Registrirajte se
keyboard_arrow_right Početak
keyboard_arrow_right Industrija
keyboard_arrow_right Pretraži
keyboard_arrow_right Kupiti
keyboard_arrow_right Prodati
keyboard_arrow_right

Brodska oprema

 

Poznato je da plovila, koja se mogu nazivati i brodovima, postoje više od 10,000 godine. Međutim, brodovi kakve poznajemo uvedeni su mnogo stoljeća kasnije. Navigatori poput drevnih Egipćana počeli su istraživati šire prostore prije otprilike 3,000 godina kada su se razvila plovila. Izgradili su jedrilice i brodove, od kojih su neki uvelike pomogli u izgradnji Velike Piramide. U tom razdoblju nastale su i prve luke.

Za izgradnju tih plovila korišteni su drvo i drugi materijali. Stvorene su različite veličine i vrste konstrukcija. Tek je oko 1,300 godine prije Krista izumljeno plovilo s trupom.

Prva plovidba

Kako je plovidba postala stvar uglavnom zahvaljujući aktivnosti Grka i Feničana, brodovi su se još više razvili jer su trebali ploviti većim područjima poput Sredozemlja. U međuvremenu, Kinezu su stvorili svoju verziju brodova s veslima za upravljanje i vodootpornim odjeljcima.

Ogromni brodovi koji su prevozili tisuće ljudi i nekoliko stotina tona tereta korišteni su stoljeće poslije Krista. Azijci i Grci su stvorili plovila s do sedam jarbola. Uspostavljene su trgovačke luke koje su pridonijele međunarodnoj trgovini kakvu danas poznajemo.

Nadolazeća stoljeća obilježena su stvaranjem mornaričkih flota koje su prihvaćene širom svijeta. Kompas tek treba otkriti, pa su se koristile nebeske metode navigacije. Kompas je uveden oko 13. stoljeća.

Ispravno je reći da je pomorska plovidba prije renesanse bila primitivna, ali različite civilizacije su i dalje mogle stvarati flote. Štoviše, mnoge su se zemlje oslanjale na pomorske aktivnosti. Vikinzi i Britanci bili su među njima.

Nove vrste plovila

Karaci i knare bili su tipična plovila u 14. stoljeću. Portugalci su stoljeće kasnije uveli karavelu. Slobodne luke i pramični kaštel dodani su kao obilježja u 15. stoljeću, a postali su tipični za galije ii 16. stoljeću.

Europljani i Azijati bili su prilično jednaki u razvoju brodova. Japanci su napravili prve obloge od željeza. Ubrzo je razvijen i prvi oklopni brod koji se koristio za ratovanje. Afrički i arapski trgovački putovi prešli su preko mora i poboljšali trgovinske odnose između zemalja koje su se nalazile daleko jedna od druge. Uspostavljeni su trgovački putevi.

Kinezi su bili najveća brodska flota oko 15. stoljeća. U međuvremenu, portugalski istraživači uspjeli su uspostaviti rute kontinentalnog mora. Brodovi su i dalje rasli u veličini i brzo prešli granicu od 700 tona.

Nakon što je otkrivena Amerika, stvoreni su mnogi novi trgovački putevi i uskoro su brodovi putovali od Atlantika do Indijskog oceana. Australija i Novi Zeland dosegnuti su sredinom 17. stoljeća i James Cook je u 18. stoljeću uspio napraviti kartu Polinezije. Uz ribarske brodove i trgovačka plovila, razvijeni su i ratni brodovi. Kanalne barže postale su popularne i danas se široko koriste.

Francuska mornarica stvorila je prvi teško naoružani brod. Plovilo s više od 70 topova brzo je postalo vitalni dio obrane Europe. Za 56-metara dug brod bilo je potrebno 3,000 stabala hrasta i 40 kilometara užeta da bi se napravio. Kada je u 19. stoljeću više-manje okončano piratstvo i ropstvo, još je više trgovačkih puteva postalo upotrebljivo. Negdje u to vrijeme izgrađeni su i Panamski u Sueski kanali. Industrijska revolucija koja je uslijedila uvelike je utjecala na dizajn brodova, a brodovi su korišteni za razne aktivnosti poput istraživanja i gašenja požara.

Moderni dani

19. stoljeće bilo je vrijeme rekorda i neki su brodovi uspjeli prijeći Atlantik u otprilike tri tjedna, što je u prethodnom stoljeću bilo nemoguće postići. Teretni i putnički brodovi neprestano su rasli, a tehnologija koja se u njima koristila postajala je sve sofisticiranija.

Danas u svijetu postoji više od 35,000 gospodarskih plovila. Broj ratnih brodova je oko 1,500, ali valjano je procijeniti koliko se ribarskih brodova zapravo koristi. Vjeruje se da ih je više od četiri milijuna na svijetu. Zanimljiva je činjenica da danas u svijetu postoji više od 30 milijuna ribara.

Različite kategorije plovila kreću se od pomorskih i trgovačkih brodova do slatkovodnih i brodova posebne namjene. Danas korišteni tipovi brodova uključuju brze brodove i zanate, opskrbljujuće brodove i tegljače, lebdeće brodice, ribarske brodove i vučne brodove. Veći uključuju tankere, teretne brodove, brodove za prijevoz kontejnera, nosače vozila, trajekte, brodove za krstarenja, jahte, kao i brodove posebne namjere poput istraživačkih, meteoroloških, ledolomaca i ratnih brodova.