keyboard_arrow_right Dodajte ponudu
keyboard_arrow_right Prijavite se
keyboard_arrow_right Registrirajte se
keyboard_arrow_right Početak
keyboard_arrow_right Industrija
keyboard_arrow_right Pretraži
keyboard_arrow_right Kupiti
keyboard_arrow_right Prodati
keyboard_arrow_right

Kamperi i karavani

 

Kamperi i prikolice, kao i vozila za rekreaciju sadrže vrhunsku opremu za kampiranje. Dolaze u svim oblicima i bojama, neki imaju neviđenu razinu luksuza, dok su drugi modeli osnovni, praktični i pristupačni.

Pierce-Arrow Touring Landau predstavljen je 1910., što se može smatrati prvom kamp kućicom. Otprilike u to vrijeme, izgrađene su kamp kućice na okvirima kamiona.

RV koji je promijenio igru

Prvo vozilo koje se nazivalo RV (rekreacijsko vozilo) koje je imalo ogroman utjecaj bio je Gypsy Van, sagradila ga je i koristila obitelj Conklin 1915. godine. Koristili su stroj od osam tona za putovanje između New Yorka i Kalifornije. RV je kreirala vlastita tvrtka Rolanda Conklina, Gas-Electric Motor Bus Company, s namjerom da obitelji pruži sve blagodati doma tijekom putovanja. Tisuće ljudi bilo je zadivljeno ovim vozilom, uključujući i medije, jer je bilo nešto što još nitko nikada nije vidio.

Doista, nakon što je stroj prvi put viđen, mnogi su ga htjeli imati. U sljedećih nekoliko desetljeća ideja o uporabi takvog vozila postala je masovno popularna unatoč tome što je ideja kampiranja bila popularna još od 19. stoljeća kada je William H.H. Murray objavio svoja djela, uključujući i prvi vodič ‘kako kampirati’.

Vozila i oprema za kampiranje postali su popularni nakon 1910. kada su ušli u masovnu proizvodnju i postali pristupačniji. Conklini su bili prvi koji su koristili autobus kao osnovu, što im je omogućilo da naprave ogroman prostor na dva kata sa svim pogodnostima kuće. Nazivali su ga karavanom ili čak kopnenom jahtom. Ono što je važno je to da je utabao put prema kamp kućicama kakve danas poznajemo. Ljudi su shvatili da ako na kampiranje idu običnim vozilom moraju imati i tonu druge opreme poput šatora, vreća za spavanje, prijenosnih kuhinja itd. Kamperi su sve te značajke već  imali integrirane.

Sredinom 1920-tih predstavljen je REO Speed Wagon Bungalow, a pratio ga je Hudson Essex Pullman Coach – oba su funkcionalni kamperi.

Zatim su stvorene i prikolice budući da su kamperi imali nedostatak – nisu se mogli koristiti kao uobičajeno vozilo zbog svoje veličine i neučinkovitosti za svakodnevni prijevoz. Također nisu bili prikladni ni za uske ceste koje su bile prikladne samo za automobile. Naravno, viša cijena kampera umanjila je i njegovu popularnost u usporedbi s kamp prikolicom.

Prva kamp prikolica nije bila karavan, već običan uređaj za prijevoz ostale opreme potrebne za kampiranje. Ubrzo je dodan šator s okvirom koji se mogao skidati, a potpuno funkcionalne kamp prikolice postale su dostupne 1920-tih. Brintnall konvertibilna prikolica za kampiranja imala je na primjer sklopivi krevet.

Karavanske prikolice su preuzele riječ

Međutim, šatorske prikolice nisu bile tako funkcionalne kao karavanske, pa je nakon lošeg iskustva tijekom grmljavinske oluje 1928. Arthur Sherman odlučio stvoriti bolji proizvod. Shermanov dizajn bio je vodootporan i imao je čvrstu strukturu. Pokazao se preniskim, ali je ipak bio novost koja je oduševila mnoge druge kampere. Sherman je znao da ima ogroman potencijal. Osnovao je tvrtku Covered Wagon i utabao put karavanima kakve danas poznajemo. Tvrtka je bila najveća u industriji, prodavši više od 6,000 jedinica 1936. godine. U kasnim 1930-tima ukupan broj proizvedenih jedinica premašio je 20,000, što je u potpunosti zamijenilo šatorske prikolice. Otprilike u to vrijeme, stvorene su legendarne karavanske prikolice Airstream, koje su imala elegantan dizajn sa zrcalnom sjajnom ljuskom. Brzo su postale prava ikona jer su izgledale drugačije od ičega na tržištu.

Drugi svjetski rat zaustavio je industriju, a tek je 1950. nastavila svoj put. Europski proizvođači kao što su Westfalia također su ušli na tržište pretvaranjem kombija u kampere. Nastavilo se i pretvaranje šasija kamiona i autobusa. Otprilike u to vrijeme, Raymond Frank smislio je pojam ‘motorhome’(kamp kućica). Stvorio je svoju vlastitu 1958. i ljudi su primijetili koliko je zapravo dobra. Frank je pokrenuo tvrtku. Bili su puno pristupačniji od konkurentskih proizvoda, pa se i Frank počeo natjecati s drugim proizvođačima kamp prikolica.

Počela je masovna proizvodnja

Winnebago je bila prva tvrtka koja je masovno proizvodila vozila za kampiranje 1967., što je rezultiralo njihovim pristupačnim cijenama. Broj zaposlenih u tvrtki je porastao za četiri puta za manje od desetljeća. Winnebago je bio najveće ime na tržištu, ali konkurencija je pomno pratila. Više od 23,000 automobilskih domova prodano je u SAD-u 1969. godine. Benzinska kriza bila je ozbiljna smetnja za industriju, ali mnogi su izdržali i danas se na američkom tržištu prodaje gotovo 50,000 jedinica.

Današnje tržište je u pogledu mogućih opcija i opreme gotovo neograničeno. Dostupna su ultraluksuzna RV vozila koja su prešla dalek put od Gypsy Van.a. Brendovi kao što su Hymer, Knaus, Entegra i Adria postavili su standarde u svijetu RV-a, kampera i kamp prikolica.